Køb og salg af biler – kender du de nye regler?
I den seneste tid har EU vedtaget en række tiltag med henblik på at forbedre forbrugerens beskyttelse. Et af disse tiltag omhandler en ny EU-købelov, herunder en ændring af den såkaldte formodningsregel. Her i artiklen kan du læse mere om, hvilken betydning den nye EU-købelov får for køb og salg af biler.
Den nye EU-købelov
EU-Parlamentet vedtog i foråret 2019 et nyt direktiv, der blandt andet har til formål at gøre det lettere og mere sikkert for forbrugere at købe varer i hele Europa.
Direktivet kaldes ”den nye EU-købelov”, idet der med direktivet fastlægges en række regler for køb samt foretages en række ændringer af de hidtil gældende regler særligt i relation til den såkaldte formodningsregel.
Ændringen af formodningsreglen ses ikke at være en fordel for brugtvognsforhandlere og i konsekvens deraf opnår forbrugeren måske slet ikke nogen fordel ved de nye regler. Læs med her for en uddybning heraf.
Reklamationsperiode og bevisbyrderegler
Købelovens forbrugerbeskyttelsesregler har blandt andet til formål at sikre forbrugeren i tilfælde af fejl og mangler. Beskyttelsen kommer særligt til udtryk ved den to-årige reklamationsret, der videreføres i den nye EU-købelov. Det betyder, at forbrugeren har samme reklamationsret uanset i hvilket EU-land en bil er købt, idet baggrunden for den nye EU-købelov er en efterlevelse af princippet om fuldstændig harmonisering. Med andre ord nyder den forbruger, der ønsker at købe en brugtvognsbil i Danmark, således helt samme beskyttelse som den forbruger, der køber en brugtvognsbil i Tyskland eller Frankrig.
Særligt – og vigtigt som forbruger at være opmærksom på – er dog bevisbyrdereglerne ved reklamation. Bevisbyrdereglerne omhandler, hvem der skal bevise, at den købte vare er fejlbehæftet. Forbrugeren bærer denne bevisbyrde, medmindre formodningsreglen finder anvendelse.
Formodningsreglen
Formodningsreglen giver køberen (forbrugeren) en bedre mulighed for erstatning, nedslag i købsprisen, ophævelse af købskontrakten mv., såfremt det med rimelighed kan formodes, at fejl eller mangler var tilstede på købstidspunktet. Forbrugeren er derfor bedst beskyttet i de tilfælde, hvor formodningsreglen finder anvendelse. Imidlertid er anvendelsen betinget af, hvorvidt en nærmere fastsat tidsramme er overholdt.
Oprindelig indebar formodningsreglen en tidsramme på seks måneder. Teoretisk betød dette, at fejl og mangler, konstateret inden for de første seks måneder efter købet, blev anset for at have været til stede, da handlen blev indgået. Modsat formodes fejl og mangler konstateret efter udløbet af de første seks måneder først at være opstået efter købet.
For bilforhandleren betød dette i praksis, at han således inden for de første seks måneder efter købet var forpligtet til at udbedre fejl og mangler. Omvendt måtte forbrugeren bevise efter de seks måneder og indtil udløbet af den to-årige reklamationsret, at bilen var fejlbehæftet allerede på købstidspunktet, såfremt pligten til at udbedre fejl og mangler igen skulle overgå til bilforhandleren.
Den nye EU-købelov udvider formodningsreglen fra en tidsramme på de netop nævnte seks måneder til en tidsramme på tolv måneder. I praksis betyder dette, at forbrugeren nu har dobbelt så lang tid til at gøre fejl og mangler gældende over for bilforhandleren – vel og mærket uden selv at skulle foretage sig yderligere.
Ekstra beskyttelse = ekstra omkostninger
Udvidelsen af formodningsreglen kan ved første øjekast synes at være en fordel for brugeren. Imidlertid modsvares denne fordel af bilforhandlerens forøgede risiko. Bilforhandlerens forøgede risiko ses særligt at være aktuel, når der er tale om salg af brugte biler, idet risikoen for yderligere omkostninger må antages at være en del større, når en brugt bil handles.
Konsekvensbetragtninger
Konsekvensen af forbrugerens udvidede reklamationsret over for bilforhandleren bliver sandsynligvis, at bilforhandlerne enten sætter salgsprisen op på brugtvognsbilerne eller tilbyder en lavere købspris for de biler, der købes ind. Højere salgspriser på brugtvognsbiler er næppe at foretrække, idet undersøgelser viser, at Danmark allerede har markant højere bilpriser sammenlignet med andre europæiske lande.
Spørgsmålet bliver da, om forbrugeren i realiteten nyder nogen gavn af den ekstra beskyttelse, som egentlig var tilsigtet med den nye EU-købelov, herunder udvidelsen af formodningsreglen.
JURA: Carsten Jensen, advokat og Camilla Moe Thorup, advokatfuldmægtig
18. juni 2019