Kend dine forbrugerrettigheder
Danskerne forbruger som aldrig før. Om det er simpelt indkøb, online-handel eller regulær shopping har du nogle rettigheder. Men når man ikke kender sine rettigheder, kan man nemt blive snydt. Særligt når de erhvervsdrivende heller ikke er skarpe på forbrugerrettigheder.
I artiklen belyses et par af de typiske faldgruber.
Er prisen for god til at være sand?
Mange har oplevet en prisfejl i supermarkeder. For det meste rettes den blot ved kassen. Men hvad hvis det drejer sig om et fladskærms TV eller en bærbar computer, og butikken ikke har i sinde at rette fejlen? Her kan en fejl på prisskiltet betyde mange penge.
Som udgangspunkt har du ret til den pris der står på varen, også selvom det er en fejl. Undtagelsen hertil er, at det er åbenlyst, at der er tale om en fejl. Såfremt det ikke er åbenlyst, at der er tale om en fejl i prisskiltningen, bør du således kræve at få varen til den skiltede pris og ikke stille dig tilfreds med en højere pris. Det samme gør sig gældende, såfremt du handler på en netbutik med købsfunktion.
Hvad hvis du ser prisen i en tilbudsavis, online annonce eller lignende? Her vil prisen ligeledes være bindende for den erhvervsdrivende, medmindre det er åbenlyst, at der er tale om en fejl, eller såfremt den erhvervsdrivende har rettet fejlen inden du køber varen. Det er i denne forbindelse dog ikke en forudsætning, at du faktisk er opmærksom på, at prisen er blevet rettet.
Rettigheder hvis der er mangler.
Såfremt købsgenstanden lider af mangler, der var til stede på leveringstidspunktet (betydende, at manglen er opstået af sig selv og ved forventeligt brug), kan du som forbruger gøre en række beføjelser gældende. Som udgangspunkt har du frit valg mellem afhjælpning af manglen, levering af ny købsgenstand, afslag i købesummen og ophævelse af aftalen, såfremt manglen er væsentlig. Den mest praktisk anvendte undtagelse til udgangspunktet om frit valg er, såfremt sælger tilbyder afhjælpning eller levering af ny købsgenstand.
De fleste har oplevet, at sælger forsøger at afhjælpe manglen, særligt ved køb af en computer eller lignende. Mange har endda oplevet, at sælger flere gange forsøger at afhjælpe samme mangel. Sælger skal afhjælpe inden for rimelig tid. Dette betyder også, at sælger ikke har ubegrænsede antal forsøg. Almindeligvis har sælger 1-2 afhjælpningsforsøg. Hvor mange forsøg sælger har i det konkrete tilfælde afhænger bl.a. af hvor kompliceret reparationen er, hvorvidt sælger havde grund til at tro, at manglen var ordnet i første forsøg, hvorvidt du får stillet en lånegenstand til rådighed samt hvor lang tid købsgenstanden er til reparation. Herudover har sælger en udvidet afhjælpningsret ved specialfremstillede varer. Det er meget sjældent, at forbrugere skal tåle flere end 3 afhjælpningsforsøg, og hvis et fjerde er nødvendigt, vil ophævelse af aftalen være berettiget i langt de fleste tilfælde.
Reklamationsfristen.
Forbrugere har en reklamationsfrist på 2 år, der ikke kan fraviges til skade for denne. Det vil sige, at mangler der opdages inden 2-års fristen kan give forbrugeren ret til misligholdelsesbeføjelser. Herudover forlænges fristen for så vidt angår mangler, der er forsøgt afhjulpet før. For disse løber der en 3-årig frist, som regnes fra første reklamation over pågældende mangel. Forbrugeren skal som udgangspunkt påberåbe sig manglen inden for 2 måneder efter at have opdaget den.
Klagemuligheder.
Hvis du bliver fanget i en tvist med en virksomhed, og du ikke kan løse den på egen hånd, behøver du ikke nødvendigvis en advokat. Som forbruger kan du klage til Center for Klageløsning, som kan bistå dig og virksomheden med at finde en fælles løsning på problemet.
Hvis der ikke gennem Center for Klageløsning kan findes en fælles løsning, kan du inden for en frist på 4 uger viderebringe sagen til Forbrugerklagenævnet. For mere om klageprocessen, artikler om konkrete forbrugerretlige problemstillinger og meget mere kan du besøge www.forbrug.dk.
FORBRUGERRETTIGHEDER, John Jeppesen, advokat og Simon Skødt Lauritsen, stud. jur.
29. april 2018