Generationsskifte af familieejede virksomheder
En del familieejede virksomheder bliver i øjeblikket motiverede til at få næste generation på plads efter forlydender om, at afgiftssatsen kan ende så højt som på 30 procent ved ejerskifter under den nye regering.
Vi har tidligere skrevet om generationsskifte af familieejede virksomheder i disse spalter. Når det igen er aktuelt, er det som mange har bemærket fordi, den nye Socialdemokratiske regering har varslet en forhøjelse af afgifterne i forbindelse med gennemførelse af generationsskifte. Afgiften der er tale om, er bo- og gaveafgiften – i medierne fortsat ofte kaldes arveafgiften.
Som en del af det såkaldte forståelsespapir, som blev resultatet af regeringsforhandlingerne efter valget i juni i år, har den siddende regering lagt sig fast på en forhøjelse af bo- og gaveafgiften. I skrivende stund kender man ikke indholdet af de kommende regler, blot vil man med sikkerhed kunne siges, at der vil ske en forhøjelse af afgiftssatsen – som minimum en tilbagerulning af den tidligere VLAK-regerings lempelse af afgiften.
De nuværende regler er resultatet af den ændring af Boafgiftsloven, som den tidligere regering stod for tilbage i juni måned 2017. På daværende tidspunkt blev afgiftssatserne lempet betydeligt fra den daværende afgifts sats på 15 % til nu i 2019 6 %. Der var tale om en løbende nedsættelse af afgiften, og uden ændring fra Socialdemokraternes side, vil afgiftssatsen i 2020 udgøre 5 %. Herudover fremgår det af teksten fra ministerens fremsættelse af lovforslaget i marts 2017, at det yderligere var tanken, at bo- og gaveafgiften frem mod 2025 i relation til generationsskifte af familieejede virksomheder helt skulle afskaffes, for herved at skabe samme gode rammevilkår for familieejede virksomheder som i sammenlignelige lande som for eksempel Sverige. Reglerne blev i øvrigt indført således, at allerede gennemførte generationsskifter forud for lovens ikrafttrædelse den 1. juni 2017 kunne genoptages for allerede gennemførte generationsskifter helt tilbage til den 1. januar 2016 med lempeligere afgiftsberegning til følge.
Fuld fart på generationsskifter
Som nævnt kendes indholdet af de nye regler fortsat ikke, dog ligger det formentlig fast, at reglerne vil blive rullet tilbage til som minimum at svare til afgiftssatsen forud for den ændring af reglerne, den tidligere regering som ovenfor nævnt stod for tilbage i juni 2017. Det er dog ikke nogen hemmelighed, at den nuværende regering overvejer en fordobling af den tidligere sats på 15 % således, at afgiftssatsen måske ender så højt som 30 %. Den høje afgiftssats skal dog kun være gældende for arv (og formentlig gaver) over 3 mio. kr. – en såkaldt topskat på arv, som det udtrykkes i det udspil om ”et mere retfærdigt samfund”, som Socialdemokraterne fremlagde før valget.
Af indlysende årsager er der i øjeblikket fuldt fart på gennemførelse af generationsskifter af familieejede virksomheder. I relation til gennemførelse af generationsskiftet er det uden betydning om virksomheden drives i personligt regi eller i selskabsform. Afgørende er alene om næste generation kan overtage virksomheden med skattemæssig succession. Begrebet, som har en fast betydning indenfor skatteretten, betyder overordnet set, at erhververen af en virksomheden har mulighed for at indtræde i overdragerens skattemæssige stilling vedrørende de aktiver, der er omfattet af generationsskiftet – herved siges overdragelsen at være gennemført med skattemæssige succession.
Det fremgår af forarbejderne til det lovforslag, der nedsatte afgiftssatserne tilbage i juni 2017, at den daværende regerings sigte med ændringerne var at understøtte væksten og beskæftigelsen i små og mellemstore familieejede virksomheder. I den forbindelse var der særligt fokus på at lette de likviditetsudfordringer, der typisk opstår i forbindelse med generationsskifte af de nævnte virksomheder, når bo- eller gaveafgiften skal betales. Det er således på modtagers side, at afgiften sættes op. For overdrageren af en virksomhed er skattereglerne de samme. Typisk beskattes overdrageren imidlertid ikke, idet man oftest vil gøre brug af reglerne om retten til at indtræde/succedere i overdragerens skattemæssige stilling.
Næppe politisk holdbart
Overdrages en virksomhed til næste generation i levende live, uden at erhververen helt eller delvist betaler for virksomheden, vil erhververen have modtaget en gave svarende til værdien af den del af virksomheden, der ikke er betalt for. Overdrages virksomheden i forbindelse med dødsbobehandling vil modtageren have modtaget en arv af samme værdi. Som reglerne er i dag, vil der skulle betales 6 % i gave- eller boafgift af gaven/arven og 5 % såfremt generationsskiftet gennemføres i 2020. Beregningsgrundlaget for bo- eller arveafgiften er imidlertid ikke den fulde værdi af gaven/arven, idet der beregnes en såkaldt ”passivpost”, som nedbringer beregningsgrundlaget, som en kompensation til erhververen for at have overtaget den latente skattebyrde fra den forrige generation.
Såfremt beregningsgrundlaget for bo- og gaveafgiften ikke ændres samtidig med en eventuel forhøjelse af afgiftssatsen, må det forventes at give betydelig vanskeligheder for gennemførelse af generationsskifte af familieejede virksomheder i fremtiden. Likviditeten vil betaling af afgiften vil i langt de fleste tilfælde skulle findes i virksomheden. I den forbindelse er det ikke nok at trække et beløb svarende til det beløb, der skal betales i afgift ud af virksomheden. Der vil således først skulle betales udbytteskat af det beløb, der hæves.
Lempelse af bo- og gaveafgiften der fandt sted i juni 2017 blev gennemført med tilbagevirkende kraft tilbage til 1. januar 2016. Det vil næppe være politisk holdbart at gennemføre afgiftsforhøjelse med tilbagevirkende kraft, så det må forventes, at de forhøjede satser får anvendelse fra datoen for fastsættelsen af det lovforslag der formentlig kommer. Det forventes af lovforslaget vil blive fremsat i forbindelse med fremsættelsen af regeringens forslag til finansloven for 2020 i løbet af oktober måned.
AFGIFT: Carsten Palsgaard, advokat
10. september 2019