Advokatbranchen må tilpasse sig nye krav fra lovgivningen.
Det er nye tider for advokatbranchen. Der sker blandt andet en betydelig digitalisering af arbejdsgangene hos advokatfirmaerne ved Domstolsstyrelsens indførelse af selvbetjeningsportalen ”minretssag.dk”. Ligeledes skal advokatvirksomhederne for fremtiden i højere grad end tidligere indhente dokumentation for deres klienters identitet, efter den nye hvidvasklov er trådt i kraft.
Nu skal din retssag køres digitalt via ”minretssag.dk”
Indførelsen af selvbetjeningsportalen ”minretssag.dk” sker som led i en digitaliseringsproces og har til formål at effektivisere sagsbehandlingen hos domstolene og give parterne i en civil retssag større overblik over sagens forberedelse. Selvbetjeningsportalen tilgås via NemID og minder derfor meget om andre selvbetjeningsportaler hos det offentlige.
Indtil videre er syv domstole overgået til selvbetjeningsportalen ”minretssag.dk”, herunder Retten i Randers, som tog portalen i brug den 13. oktober 2017. De resterende domstole rundt om i landet vil frem til februar 2018 fortsætte den løbende ibrugtagen af systemet. For fremtiden skal alle civile sager anlægges og forberedes gennem selvbetjeningsportalen, og som udgangspunkt kan henvendelser til domstolene i en konkret sag ikke ske uden for selvbetjeningsportalen, eksempelvis via email.
Som nævnt er det alene civile retssager, som skal anlægges gennem portalen. En civil retssag er en sag, hvor en part (sagsøgeren) ønsker at få fastslået et krav over for en anden part (sagsøgte). De sager, som ikke er civile sager og derfor ikke er omfattet af sagsportalen, er blandt andet straffesager, almindelige fogedsager og tinglysningssager.
Betydning for dig som part i en sag
Portalen skal ses som et samlingssted for den kommunikation, der udveksles mellem parterne i forbindelse med forberedelsen af en retssag. Det nye system giver derfor ikke nogle nævneværdige forandringer af den retsstilling, man har som part i en sag, men giver derimod et nyt forum for kommunikation.
En part vil typisk antage en advokat til at føre sagen for sig. I de tilfælde er det advokaten, som anlægger sagen på sagsportalen og dermed har adgang hertil. Du vil dog stadig, som part i sagen, have adgang til sagen via selvbetjeningsportalen. På den måde skaber selvbetjeningsportalen en mulighed for, at du i højere grad kan holde dig orienteret med de sagsbehandlingsskridt, som foretages i din sag.
Efter, sagen er anlagt får de respektive parter adgang til sagen via deres NemID. Det er vigtigt at bemærke, at den mundtlige forhandling for retten, det man kalder hovedforhandlingen, ikke sker digitalt, men stadig foretages ved fysisk fremmøde i retten.
Nye regler om hvidvask
Advokatvirksomhederne er omfattet af den nye hvidvasklov, som trådte i kraft den 26. juni 2017. De nye regler stiller strengere krav til de kundekendskabsprocedurer, advokatvirksomhederne skal foretage for at undgå hvidvask af penge.
De nye regler medfører først og fremmest, at der fremover skal indhentes og opbevares dokumentation for klienternes identitet i alle sagerne. Det betyder i praksis, at advokater skal anmode om at få forevist klientens pas, kørekort eller lignende og tage en kopi heraf, før man påbegynder sagsbehandlingen. I de tilfælde, hvor klienten er en virksomhed, skal virksomhedens ejer- og kontrolstruktur fastlægges, og de reelle ejere skal identificeres. Identifikationen skal opbevares i 5 år efter, klientforholdet er ophørt.
Det følger endvidere af de nye regler, at advokatvirksomheden skal have procedurer til at afgøre, om en klient er en politisk eksponeret person (PEP’er). En PEP’er er eksempelvis et medlem af et politisk partis styrelsesorgan. I de tilfælde, hvor man konstaterer at have en PEP’er som klient, skal advokaten foretage særlige foranstaltninger for at undgå hvidvask og foretage skærpet overvågning af den pågældende person. I de tilfælde, hvor en klient er nærtstående eller nær samarbejdspartner til en PEP’er, skal advokaten foretage de samme foranstaltninger som ovenfor anført.
Øget sagsbehandlingstid hos advokatvirksomhederne?
Anvendelsen af selvbetjeningsportalen ”minretssag.dk” kan måske på flere områder forøge sagsbehandlingstiden hos advokatvirksomhederne. Dette kan ske som følge af, at flere administrative opgaver, som før henlå hos domstolene, nu ligger hos advokatvirksomhederne, ligesom indarbejdelse af nye arbejdsgange tager tid.
Foretagelse af kundekendskabsprocedurer efter de nye regler om hvidvask kan måske også medføre en forøget sagsbehandlingstid hos advokatvirksomhederne. Særligt tidskrævende kan foretagelsen af en kundekendskabsprocedure være i de tilfælde, hvor der er behov for at foretage foranstaltninger, skærpet overvågning eller indrapportering af en klient.
JURA, Ernst Kjærgaard, advokat og Karoline Sander Frid, stud.jur.