Virksomheder der prioriterer databeskyttelse vinder kampen om kunderne
GDPR rundede den 25. maj 2023 sit fem års jubilæum. Mange virksomheder ser desværre stadig GDPR som et bureaukratisk onde fra EU, som de ikke behøver bruge alt for mange af virksomhedens ressourcer på.
Der mangler en helt grundlæggende forståelse af, at virksomheder, der aktivt prioriterer databeskyttelse, faktisk kan fastholde og vinde nye kunder.
En dugfrisk rapport fra International Association of Privacy Professionals IAAP ”Privacy and Consumer Trust” kaster lys over, hvad forbrugere over hele verden mener om databeskyttelse og de virksomheder, som indsamler, anvender og gemmer deres persondata.
Rapporten er baseret på 4.750 forbrugere i 19 lande. Den viser entydigt, at virksomhedens kunder ser helt anderledes positivt på databeskyttelse, men også fravælger de virksomheder, som tager for let på databeskyttelse. Andre tidligere rapporter fra Pew Research Center, Cisco, McKinsey & Company og KPMG bekræfter, at kunderne – modsat hvad mange virksomheder tror – går særdeles meget op i databeskyttelse.
Forbrugerne er villige til at give afkald på fordele, ændre deres forbrugsvaner og tage andre skridt for at sikre, at deres privatliv er beskyttet af virksomhederne.
Virksomhederne skal således omfavne GDPR og prioritere databeskyttelse endnu højere end i dag, da forretningen kommer til at afhænge af det fremover.
Nedslagspunkter i rapporten:
Forbrugerne bekymrer sig om deres online privatliv
68 % af forbrugerne siger, at de enten er noget eller meget bekymret over deres online privatliv. Den bekymring påvirker tilliden til virksomhedens evne til at opbevare og anvende deres persondata. Forbrugerne baserer deres valg på perceptionen af virksomhedens databeskyttelse. Bl.a. ved at slette apps, tilbageholde personoplysninger og undlade at handle med virksomheden, hvis de føler at deres databeskyttelse er udsat.
Forbrugerne mener, at primært lovgivning motiverer virksomhederne til at beskytte deres persondata
35 % af forbrugerne har den opfattelse, at lovgivning som eksempelvis GDPR spiller den største rolle, i forhold til at motivere virksomheder til at beskytte deres persondata. Databeskyttelse som en frivillig integreret kerneværdi i virksomhederne og som anvendes aktivt som et konkurrenceparameter opfattes til at spille en mindre rolle som motiveringsfaktor.
Forbrugerne kæmper med at forstå, hvilke persondata der indsamles, og hvordan de anvendes
29 % af forbrugerne siger, at det er nemt for dem at forstå, hvor godt en virksomhed beskytter deres persondata. Det betyder jo så omvendt, at langt hovedparten af forbrugere ikke forstår det. Flertallet af forbrugerne har begrænset forståelse for, hvilke typer af data der bliver indsamlet om dem. Meget få forbrugere ved, om virksomheden har en god praksis omkring databeskyttelse. Omfattende privatlivspolitikker, der er umulige at læse og forstå for almindelige mennesker, er et stort problem.
Forbrugerne er tydelige omkring, hvad der forbedrer deres tillid til en virksomhed
64 % af forbrugerne mener, at en virksomhed, som giver klare og præcise oplysninger om virksomhedens privatlivspolitik, øger forbrugerens tillid til virksomheden.
Cybersikkerhed påvirker forbrugernes loyalitet overfor virksomheden
80 % af de forbrugere, som har handlet med en virksomhed, der efterfølgende har været udsat for et cyberangreb siger, at de sandsynligvis ikke vil handle med virksomheden igen. Det er samtidig en kendsgerning, at forbrugerne oplever en stigning i antallet af cyberangreb.
Automatisk behandling uden menneskelig indgriben opfattes af de fleste forbrugere som en privatlivsrisiko
55 % af forbrugerne ser brug af kunstig intelligens til dataindsamling og –behandling som en betydelig trussel mod privatlivets fred. Tillid til virksomheden afhænger desuden af, om persondata behandles af mennesker eller computere. Overraskende nok, så foretrækker de fleste forbrugere, at persondata behandles ved hjælp af en kombination af mennesker og computere.
Hos LOU Advokater har vi stor erfaring med at yde rådgivning indenfor persondataret. Har du brug for hjælp, så kontakt jurist Henrik Hauge på hth@lou.dk eller telefon 70 300 500.