Opvaskemaskinen er gået i stykker – udlejer kræver betaling for en ny
Mange boliglejere oplever at blive stillet over for sådanne krav fra deres udlejere. Det kan være svært for både lejer og udlejer at afgøre, hvem der skal betale for den nødvendige udskiftning. Derfor er det vigtigt, at parterne i lejeaftalen på forhånd aftaler, hvordan vedligeholdelsespligten skal fordeles. Manglende afklaring på dette område kan blive en dyr affære for enten lejer eller udlejer.
Den 1. juli 2022 trådte en ny lejelov i kraft, som medførte en række ændringer, herunder en præcisering af vedligeholdelsespligten. Omfanget af vedligeholdelsespligten har i mange år været uklart, men det er nu blevet tydeligere og lettere forståeligt.
Hvad omfatter vedligeholdelsespligten?
Formålet med vedligeholdelsespligten er at sikre, at lejemålet bevares i god stand og vedligeholdes, når der opstår slid og ælde. Lejemålet skal derfor vedligeholdes, når det er nødvendigt. Den part, der har vedligeholdelsespligten, skal dække udgifterne til vedligeholdelse i takt med, at lejemålet forringes.
Det er dog vigtigt at skelne mellem den indvendige og udvendige vedligeholdelsespligt.
Den indvendige vedligeholdelsespligt omfatter vedligeholdelse af lejemålet, ved hvidtning, maling, tapetsering og behandling af gulve. Den udvendige vedligeholdelsespligt omfatter alt det, der ikke er omfattet af den indvendige vedligeholdelsespligt. Det betyder, at vedligeholdelse af skabe, opvaskemaskine og inventar hører under den udvendige vedligeholdelsespligt. Der kan derfor ikke drages lighedstegn mellem den sproglige forståelse og lejelovens definition af begreberne. Dette har ført til mange tvister mellem lejere og udlejere i praksis.
Det er derfor vigtigt, at parterne i lejeaftalen tager stilling til fordelingen af vedligeholdelsespligten. Dette har også betydning i tilfælde af, at lejeren flytter ud, da vedligeholdelsespligten er med til at fastsætte, hvor meget udlejeren kan kræve betaling for.
Vedligeholdelse vs. misligholdelse
Er det udlejeren, som har ansvaret for den udvendige vedligeholdelse, og lejeren ødelægger en ældre opvaskemaskine på grund af fejlagtig brug eller uforsvarlig adfærd, kan udlejeren kræve udskiftningen betalt af lejeren. Afgrænsningen mellem vedligeholdelse og misligholdelse må vurderes ud fra de konkrete omstændigheder i sagen.
Kan det dokumenteres, at lejeren har ødelagt opvaskemaskinen på grund af fejlagtig brug, kan lejeren henvise til det juridiske princip »nyt for gammelt.« Udlejeren kan nemlig ikke bare kræve en spritny opvaskemaskine uden videre, da der skal foretages et fradrag, eftersom udlejeren får udskiftet en ældre maskine med en helt ny.
Hvis du er lejer eller udlejer og er i tvivl om, hvorvidt du har ret til at kræve vedligeholdelsesudgifter betalt af den anden part, er du velkommen til at kontakte Lou Advokater på info@lou.dk eller tel. 70300500 for nærmere rådgivning.