Når store køretøjer møder svage trafikanter
Enhver bilist ved, at en af grundreglerne i trafikken er, at man skal vise hensyn overfor andre trafikanter, især ”svage” trafikanter som cyklister og fodgængere. Kravet om hensyntagen og agtpågivenhed fremgår da også af den første regel i Færdselslovens kapitel Regler for al færdsel, nemlig § 3.
Hensyntagen til svage trafikanter gælder selvsagt i særlig grad, når man er fører af et stort køretøj. Men hvordan tager man hensyn, og hvornår har man taget nok hensyn? Det har der været ført adskillige færdselssager om, da det i mange tilfælde beror på et skøn, som domstolene i sidste ende vurderer. Domstolene bliver ofte involveret, når der er sket sammenstød/påkørsel og en af trafikanterne sigtes for at have været skyld heri, fordi vedkommende har overtrådt en eller flere regler i Færdselsloven, f.eks. ovennævnte § 3. Nogle gange får en påkørsel desværre en dødelig udgang, og ofte medfører det, at en part bliver sigtet ikke alene for overtrædelse af Færdselsloven men også for overtrædelse af Straffelovens § 241, som omhandler uagtsomt manddrab.
En sådan sag blev forelagt for retten i Randers den 20. marts sidste år
Her var der tale om en traktorfører, som den 11. august 2022 kom kørende på en mindre landevej, tæt ved Nimtofte, øst for Randers, da han mødte en svag trafikant, en cyklist, som kom kørende imod ham. Traktoren var en af de større af slagsen, med tvillinghjul på begge baghjul og en bredde på 3,94 m. Den fyldte derfor godt op på den 4,2 m. brede landevej, dvs. en del mere end sin egen vognbane.
Da traktorføreren så cyklisten, valgte han at trække så langt ud i rabatten til højre som muligt, hvorved der blev mindst en meter vognbane at køre på for cyklisten. Desuden nedsatte traktorføreren hastigheden til ca. 10 km/t. Da cyklisten skulle til at passere traktoren, var cyklisten kommet ud i den grusbelagte rabat, dvs. udenfor vognbanen. Formentlig i forbindelse med et forsøg på at komme op på kørebanen igen, mistede cyklisten herredømmet over cyklen og væltede sidelæns ud på vejbanen. Ulykkeligvis lige foran traktorens baghjul med det resultat, at han kom ind under baghjulet, idet traktoren – uanset sin lave hastighed – ikke kunne nå at bremse. Cyklisten blev så alvorligt kvæstet, at han afgik ved døden.
Spørgsmålet var nu, om traktorføreren kunne bebrejdes den tragiske hændelse.
Traktorføreren blev tiltalt for ikke at have udvist tilstrækkeligt hensyn og agtpågivenhed og for uagtsomt at have forvoldt cyklistens død, og sagen blev indbragt for retten. Anklagemyndigheden henviste bl.a. til en bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, m.v., hvor det i § 7 er fastsat, at et bredt køretøj på smal vej skal udvise særlig agtpågivenhed og om nødvendigt standse og lade andre køretøjer, herunder cykler, passere.
Traktorføreren blev dømt i byretten, idet retten mente, at han ikke havde udvist særlig agtpågivenhed, men skulle have standset, da cyklisten skulle passere ham.
Dommen blev imidlertid anket til Vestre Landsret, som den 12. december sidste år nåede til det modsatte resultat, nemlig at traktorføreren havde optrådt tilstrækkeligt hensynsfuld i og med at han havde nedsat hastigheden væsentligt. Dvs. traktorføreren blev frifundet.
Dommen viser, at det til tider er en hårfin balance at vurdere, om man som fører af et motorkøretøj – stort eller lille – har optrådt tilstrækkeligt hensynsfuldt, når man bliver part i en ulykke.
Retssagen blev både i byretten og i landsretten ført af advokat Ole Bukhave, LOU Advokater.