Må man “låne” et billede til sin webshop?
Det helt korte svar er nej. Det må man som udgangspunkt ikke. Vi bliver jævnligt spurgt om ovenstående, ofte fordi en indehaver af en webshop har søgt på et billede af et konkret produkt på Google, lånt billedet og så ikke tænkt nærmere over det. Men et foto af et produkt er omfattet af beskyttelsen i ophavsretsloven – enten efter de generelle bestemmelser om værker eller efter de særlige regler om fotos.
Selvom det er rigtig nemt at tage et billede fra Google af et produkt og så bruge det i sin webshop, skal man være opmærksom på, at det kan være en krænkelse af en andens ophavsret. Typisk sker det ved, at rettighedshaveren retter henvendelse til indehaveren af webshoppen og beder indehaveren fjerne billedet samt betale erstatning. I den forbindelse skal man for det første som krænker være særligt opmærksom på, om den, der retter henvendelse rent faktisk også er indehaver af ophavsretten til billedet, og man bør derfor bede om dokumentation for det.
Der er flere grunde til, at man skal være opmærksom på, hvem der er indehaver af ophavsretten. For det første risikerer man at betale erstatning flere gange, hvis ikke den, der henvender sig, faktisk er indehaver af rettighederne til billedet. Dernæst stiller producenten eller et mellemled ofte billeder til rådighed af produktet, som kan bruges netop på webshops eller i reklameøjemed. Disse ”gratis” billeder skal man selvfølgelig ikke betale erstatning for.
En anden ting man skal være særligt opmærksom på, er erstatningens størrelse.
Ifølge ophavsretsloven kan der kræves et rimeligt vederlag for krænkelsen (og eventuelt erstatning), men typisk vil en rettighedshaver kun have krav på et rimeligt vederlag. Vederlaget skal svare til en passende licensafgift – altså hvad skulle det have kostet, hvis rettighedsgaveren skulle have givet krænkeren lov til at benytte billedet på sin webshop.
Det er rettighedshaveren, der skal dokumentere størrelsen af et vederlag. Ofte kræver rettighedshaveren store beløb for benyttelsen af et produktbillede, uden at have dokumentationen for det på plads.
Der er ingen tvivl om, at man som krænker skal betale, men man bør dog stille sig kritisk over for rettighedshaverens krav, hvis der er tale om et stort beløb, især hvis der er tale om simple produktbilleder.
Såfremt du har spørgsmål til artiklen, er du meget velkommen til at kontakte LOU Advokatfirma enten på info@louadvokatfirma.dk eller på tel. 70 300 500.