Må du som udlejer opkræve særskilt betaling for trappevask?
Lejeren var i sagen ifølge lejekontrakten forpligtet til at sørge for trappevask. Det fremgik også, at udlejeren kunne bestemme, at udlejeren selv kunne forestå trappevasken på lejers regning og at betalingen herfor kunne opkræves særskilt hos lejer.
Det fremgik også af lejekontrakten, at lejer ud over lejen skulle betale for trappevasken med kr. 210 om måneden.
Landsretten kom i denne sag frem til, at der i lejelovgivningen ikke er hjemmel til at opkræve særskilt betaling for trappevask, idet udlejer ikke kan udskille en enkelt driftsudgift til særskilt betaling.
Landsrettens afgørelse stemmer overens med Højesterets afgørelse i 2009.
Hvad kan man som udlejer gøre?
Udlejer kan dog få sine udgifter til trappevask betalt af lejer, hvis omkostningerne til trappevask indregnes i budgettet for huslejen i lejemål, hvor der er omkostningsbestemt husleje.
Udlejer kan desuden gyldigt indgå aftale med lejer om, at det er den lejer, der skal forestå trappevasken i opgangen. Såfremt samtlige lejere kan blive enige om at betale for trappevask, kan de indgå en ordning, hvor udgiften fordeles på lejerne. Det samme er tilfældet, hvor udlejer er villig til at indgå aftale med den enkelte lejer om trappevask.
Såfremt du har spørgsmål til ovenstående, er du meget velkommen til at kontakte LOU Advokatfirma enten på info@louadvokatfirma.dk eller på tel. 70 300 500.