Er salgs- og leveringsbetingelserne skræddersyet til din virksomhed?
Salgs- og leveringsbetingelser (handelsbetingelser) er en vigtig del af enhver virksomheds forretningsmodel. De definerer de grundlæggende vilkår, som gælder ved køb af virksomhedens produkter eller serviceydelser. Handelsbetingelser, der hverken er opdaterede eller skræddersyet til virksomheden, indebærer derfor flere unødvendige – og ofte uforudsete – faldgruber.
At udarbejde handelsbetingelser forudsætter indblik i den konkrete virksomheds arbejdsprocesser og behov kombineret med juridisk specialviden.
Copy paste?
Handelsbetingelser, der mere eller mindre er kopieret andetstedsfra, tager ikke afsæt i virksomhedens virkelighed. Ganske ofte stemmer handelsbetingelserne ikke med virksomhedens praksis.
Jo mere des bedre, eller?
Handelsbetingelser, der er unødigt omfattende og komplekse, øger risikoen for uklarheder, tvivl og tvister. Mere er ikke lig med bedre i denne sammenhæng. Handelsbetingelser skal udarbejdes ud fra virksomhedens virkelighed og behov, så de er relevante og præcise og dermed bidrager til at skabe klarhed.
Ugyldige vilkår
Samtidig ses ugyldige vilkår, der kan tilsidesættes helt eller delvist og medføre tab for virksomheden, simpelthen fordi risikoen er (forsøgt) reguleret med vilkår, der tilsidesættes – og virksomheden står potentielt tilbage helt uden risikoregulering.
Handelsbetingelser skal tage afsæt i virksomhedens forretningsmodel, relevant regulere risici og understøtte den praktiske virkelighed.
Aftaleindgåelsen
Til selve aftaleindgåelsen knytter der sig problemstillinger, som typisk først viser sig langt senere.
Eksempelvis tvist om, hvorvidt handelsbetingelserne overhovedet er aftalt. Eller uoverensstemmelse mellem centrale vilkår i købers og sælgers handelsbetingelser.
En særlig problemstilling er ansvarsbegrænsninger gennem aftalekæden. Et eksempel herpå er sælgeren, der bliver mødt af et mangelskrav fra køberen. Manglen skyldes fejl begået af sælgers underleverandør. Sælger er ansvarlig over for køber, men kan vidererette krav mod sin underleverandør. Dét krav kan dog være begrænset af underleverandørens ansvarsbegrænsninger. Potentielt kan sælger dermed blive mødt af et større krav fra køber, uden fuldt ud at kunne gøre kravet gældende over for sin underleverandør.
Fokus på processen omkring aftaleindgåelse og klare og præcise handelsbetingelser, der tager afsæt i virksomhedens virkelighed og understøtter det daglige arbejde, kan hjælpe med at minimere risiko og være et vigtigt arbejdsredskab i hverdagen.
Test: Tid til tjek?
- Vi har styr på vores arbejdsprocesser fra aftale til (af)levering og eventuel afhjælpning.
- Vi ved, at vores salgs- og leveringbetingelser er up-to-date og understøtter vores arbejdsprocesser.
Kan du nikke genkendende til begge udsagn ovenfor? Sidder du i stedet med tanker som: ’det har jeg ikke lige tænkt over’, ’det tror jeg nok’ eller ’de blev jo skræddersyet tilbage i 2011’ – så er tiden inde til et tjek.
Kontakt advokat Michaela B. Schæffer Juul på mbsj@lou.dk eller mobil 91356752, hvis du har spørgsmål til din virksomheds handelsbetingelser.