Gode råd ved indgåelse af entreprisekontrakter
Når der indgås en entreprisekontrakt, er det vigtigt, at denne forholder sig til det arbejde, der skal udføres. Dette kan sikres ved henvisning til tegningsmateriale og beskrivelse.
Ligeledes er det en god idé, at kontrakten forholder sig til, hvilken rækkefølge, der skal gælde mellem de dokumenter, kontrakten henviser til. Dette kan eksempelvis være udbuddet, herunder de netop nævnte tegninger og materialebeskrivelser, men yderligere kan det tænkes, at der henvises til tilbud, accept, forbehold, eksempelvis BYG eller Håndværksrådets standardforbehold samt AB 92 eller ABT 93.
Ofte er det en god idé at lade entrepriseaftalen være bundet op på AB 92 eller ABT 93, da der herved sikres en forholdsvis dækkende aftale. Selvom aftalen i udgangspunktet bindes op på AB 92 eller ABT 93, kan der være god grund til at forholde sig til, om der skal aftales ændringer i forhold til denne. Det kan være med hensyn til garantistillelse, fakturering i rater, ansvar ved forsinkelse, herunder om der skal aftales dagbod eller dansk rets almindelige erstatningsregler. Yderligere kan det være i forhold til forsikring af byggeriet under udførelsen eller med hensyn til, om der skal aftales voldgift eller ej.
En entreprenør, der har underentreprenører bør ligeledes sikre sig, at have en kontrakt overfor disse, der afspejler tilsvarende vilkår overfor underentreprenørerne, som entreprenøren har overfor bygherren.
Endvidere er det en god ide, at entreprenøren altid har en aftaleseddel, således at entreprenøren kan sikre sig en skriftlig aftale om ekstraarbejde. Alternativt bør entreprenøren bekræfte dette skriftligt straks efter, at aftalen er indgået, således at uenighed herom undgås.
Såfremt du har spørgsmål til ovenstående eller har behov for en vurdering af et forhold i din virksomhed, er du meget velkommen til at kontakte LOU Advokatfirma enten på info@louadvokatfirma.dk eller på tel. 70 300 500.