Forenkling af lejeloven – øgede muligheder for digital kommunikation
Efter Folketingets vedtagelse af regelforenklingerne kan ind- og udflytningssynsrapport, som udlejere af mere end en lejebolig er forpligtede til at gennemføre, nu fremsendes digitalt under synet, hvorefter lejer ligeledes digitalt kan kvittere for modtagelsen. Regelændringen har virkning for flyttesyn, der gennemføres efter lovens ikrafttræden den 1.1.2018.
Tidligere har digital kommunikation krævet en aftale herom i nye lejeforhold. Fra ikrafttræden af forenklingerne vil der som udgangspunkt være valgfrihed, således at der, med enkelte undtagelser, kan kommunikeres digitalt mellem lejer og udlejer. Dog kan enhver af parterne opsige adgangen til digital kommunikation. Opsigelsesvarslet er en måned.
I eksisterende lejeforhold kan udlejer med en måneds varsel varsle, at der skal kunne kommunikeres digitalt, dog tidligst til ikrafttræden pr. 1.1.2019. Denne indførelse af digital kommunikation kan dog ligeledes bringes til ophør af lejerne.
I de situationer, hvor der er tilbudspligt i forbindelse med overdragelse af en ejendom bliver det fremover muligt at opfylde kravene til information til lejerne digitalt. Eksempelvis ved at udlevere et USB-stik med de nødvendige oplysninger på.
Såfremt du har spørgsmål til artiklen, er du meget velkommen til at kontakte LOU Advokatfirma enten på info@lou.dk eller på tel. 70 300 500.