E-mail som kommunikationsform i lejeforhold
E-mail er efterhånden en anerkendt kommunikationsform – dog ikke i lejeforhold. Det fremgår nemlig af lejelovens § 4, stk. 2, at hvis lejer og udlejer ønsker at kommunikere pr. e-mail, skal de aftale det først.
Aftalen kan indgås både ved indgåelsen af lejekontrakten, men også efterfølgende. Den kan indgås enten med den ene lejer eller med ejendommens beboerrepræsentant.
Kravet gælder alle meddelelser, hvor der i lejeloven er fastsat et krav om skriftlighed. Er der ikke et skriftlighedskrav i lejeloven, kan meddelelsen gyldigt – og med bindende virkning – sendes pr. mail.
Det fremgår af lejelovens § 4, stk. 2, at der er to meddelelser, hvorom der ikke kan aftales e-mail kommunikation. Det drejer sig om udlejers opsigelse af lejemålet efter LL § 87, samt fremsendelse af påkrav og senere ophævelse af lejemål efter påkravsfrist på 14 dage, jf. LL § 93, stk. 2.
Der findes ingen tilsvarende bestemmelse i Erhvervslejeloven, hvorfor kravet om aftale ang. e-mail kommunikation ikke anses for at gælde her. Det antages derfor, at parter i erhvervslejeforhold gyldigt – og med bindende virkning – kan anvende e-mail som kommunikationsform.
Anvendelse af e-mail som kommunikation kan give anledning til nogle bevismæssige problemer. Udlejer har bevisbyrden for, at påbud, meddelelser mv. er kommet frem til lejeren. Det vil derfor være en god idé for udlejer, at anmode lejer om en bekræftelse for modtagelse af e-mail.
Såfremt du har spørgsmål til ovenstående, er du meget velkommen til at kontakte LOU Advokatfirma enten på info@louadvokatfirma.dk eller på tel. 70 300 500.