Brug af sociale medier leder til personovervågning i sager om forsikringserstatning
Hos LOU Advokater oplever vi i øjeblikket, at klienter, som har fået tilkendt erstatning for tabt erhvervsevne, efterfølgende bliver udsat for personovervågning af deres forsikringsselskab. Personovervågning kan føles som en krænkelse og kan medføre psykiske påvirkninger. I nogle tilfælde fører overvågningen til, at tilkendt erstatning bliver nedsat eller endda helt frakendt.
Et øjebliks billede
Personovervågning sker i sager, hvor forsikringsselskabet mistænker forsikringssvindel.
Ofte udspringer forsikringsselskabernes mistanke af oplysninger, som de har fået kendskab til gennem Facebook og andre sociale medier. Selskaberne er berettiget til at indhente oplysninger, der findes tilgængeligt på nettet, i det omfang, der ikke kræves godkendelse fra de berørte, fx i form af venneanmodninger.
Opslag på sociale medier er oftest alene et udtryk for et øjebliksbillede. Det er et øjeblik, hvor personen har det godt. Det er derfor et øjeblik, der er værd at dele.
Når et forsikringsselskab har gennemført en observation, er observationens resultat ikke altid dækkende for det fulde billede. Observationerne skal være objektive, og observatøren ser ikke, hvad der sker ”bag lukkede døre”.
Befinder man sig på sin arbejdsplads, kan det fx af forsikringsrapporten fremgå, at man har arbejdet hele det pågældende tidsrum. Der tages ikke højde for, hvorvidt arbejdspladsen er indrettet efter den pågældende medarbejders behov. Tiltag kan være taget i forsøg på at forsætte ansættelsesforholdet, trods ændrede forhold efter skade.
Handlinger i fritiden kan være udtryk for, at vedkommende har afvejet et udbytte op imod en efterfølgende konsekvens, i bestræbelse efter at leve livet bedst muligt med en vedvarende skade. Det kan fx være en aktivitet under ferie, som ikke afspejler hverdagens begrænsninger.
De objektive observationer betyder, at der kan blive truffet afgørelser på baggrund af enkelte hændelsesforløb fremfor en samlet vurdering af helhedsbilledet.
Forløbet efter personovervågning
Forsikringstageren skal have lejlighed til at stille spørgsmål, kommentere på det fremkomne materiale og rette eventuelle misforståelser og fejl, inden selskabet har lagt sig fast på en endelig fortolkning af sagens fakta, medmindre selskabet ikke påtænker at træffe en afgørelse til ugunst for kunden.
Hos LOU Advokater kan vi hjælpe med at anskue observationerne fra flere vinkler. Vi assisterer også med at vurdere, hvorvidt der skal indhentes erklæringer fra andre parter, eksempelvis uvildige speciallæger mv. Træffes der afgørelse til ugunst for dig, skal sagen muligvis indbringes for yderligere instanser. Hos LOU Advokater kan vi hjælpe dig hele vejen.
Lovgrundlag
Efter stor medieopmærksomhed trådte Bekendtgørelse om undersøgelser foretaget af forsikringsselskaber i kraft i 2021. Foruden bekendtgørelsen findes også et kodeks, som har til formål at beskrive etiske principper for, hvordan forsikrings- og pensionsselskaber bør agere ved særlige undersøgelser af forsikringssager.
Forsikringsselskaber, der mistænker forsikringssvindel, skal bruge det mindst indgribende middel til at undersøge sagen. Forsikringsselskaberne er dog berettiget til at iværksætte observationer med personovervågning, hvis de har en velbegrundet og dokumenteret mistanke om forsikringssvindel.
Er du i tvivl om, hvorvidt dit forsikringsselskab har handlet i strid med bekendtgørelsen eller kodekset, eller har du brug for advokatbistand til behandling af det videre forløb efter en forsikringsobservation, så kontakt gerne advokat Henrik Ejlersen på hee@lou.dk eller advokat Camilla Moe Thorup på cmt@lou.dk. Hovednummer 70 300 500.
Tirsdag den 25. april 2023.