Arbejdsgiverens adgang til ansattes emails
Højesteret har truffet afgørelse om en arbejdsgivers adgang til at gennemgå en ansats emails, der havde privat karakter.
Sagen
Sagen var den, at en gravid medarbejder blev afskediget fra det medicinselskab, hvor hun var ansat som phd. studerende. Den ansatte havde anlagt sag mod medicinselskabet med påstand om at afskedigelsen af hende var usaglig.
Arbejdsgiveren kunne imidlertid dokumentere, at der skulle ske nedskæringer og at selskabet ikke længere skulle beskæftige sig med det område, som den ansatte arbejdede med, ligesom at hun var den, der havde mindst erfaring.
Afskedigelsen af den ansatte var derfor ikke usaglig.
Nogle måneder efter afskedigelsen blev den ansatte bortvist fordi arbejdsiveren mente, at hun havde afgivet fortrolige oplysninger via emails til hendes samlever, der havde søgt om patent inden for samme område, som medicinselskabet arbejdede med.
Gennemgang af mails
Arbejdsgiveren havde gennemgået den ansattes mails, herunder også mails af privat karakter. Den ansatte gjorde i denne forbindelse krav på godtgørelse for tort. I hendes ansættelseskontrakt var det fastsat, at arbejdsgiveren kunne gøre sig bekendt med mailkorrespondancer i den ansattes mailsystem, men at den ansatte kunne markere private mails i meddelelsesfeltet. Det havde den ansatte ikke gjort med de i sagen omhandlede mails.
Højesterets vurdering
Højesteret lagde vægt på, at gennemgangen af den ansattes mails var sket på baggrund af en mistanke om læk af oplysninger til hendes samlever under fortrolige forhold. Det blev endvidere tillagt vægt, at ingen af de pågældende mails var markeret som privat og at arbejdsgiveren derfor som udgangspunkt kunne regne med, at der var tale om mails, som arbejdsgiveren kunne gennemgå.
Det blev endvidere tillagt vægt, at arbejdsgiveren ikke på forhånd kunne se, om mailsne var private ligesom de ved nærmere gennemgang både indeholdt private og arbejdsrelaterede meddelelser.
Højesteret kom – i modsætning til Sø- og Handelsretten – frem til, at arbejdsgiveren ikke havde krænket den ansattes privatliv og hun blev derfor ikke tilkendt godtgørelse.
Højesteret kom dog også frem til, at arbejdsgiverens bortvisning af den ansatte var uberettiget, idet arbejdsgiveren ved gennemgangen af den ansattes mails ikke fandt konkrete forhold, der bekræftede arbejdsgiverens mistanke.
Problematikken
Emails skal som udgangspunkt betragtes som et brev og dermed også en lukket meddelelse. Emails er derfor også beskyttet af reglerne om brevhemmelighed i straffeloven. Med dommen kan vi konkludere, at der skal foreligge en grundlag for at arbejdsgiveren kan gennemgå en ansats mails – i dette tilfælde en mistanke om videregivelse af fortrolige oplysninger.
Når en arbejdsgiver ikke i ansættelseskontrakten har vedtaget et forbud mod mails af privat karakter, er der i dansk ret et udgangspunkt om, at den ansatte kan benytte mail og telefon mv. til private forhold – i rimeligt omfang.
Det kan dog ikke ud fra dommen konkluderes, at arbejdsgiveren har lov til at gennemgå ansattes private mails, såfremt der bare er mistanke om ”ulovlige forhold”. Persondataloven finder også anvendelse på situationen, ligesom det må vurderes ud fra meget konkrete forhold i den enkelte sag.
Såfremt du har spørgsmål til ovenstående eller har behov for en vurdering af et forhold i din virksomhed, er du meget velkommen til at kontakte Nikolaj Nikolajsen og Kirsten Laursen.