Ansættelsesbeviser og arbejdsvilkår: Har du styr på den nye lov?
Den 1. juli 2023 trådte Lov om ansættelsesbeviser og arbejdsvilkår i kraft. Medarbejdere har blandt andet krav på flere oplysninger om deres ansættelsesforhold end hidtil. Det betyder, at arbejdsgivere skal være opmærksomme på at oplyse deres medarbejdere tilstrækkeligt i henhold til lovens regler. For det danske erhvervsliv forventes omstillingsomkostningerne at udgøre ca. 900 millioner kroner grundet øgede administrationsomkostninger, herunder ændringer af standardkontrakter.
Udvidelse af arbejdsgivers oplysningspligt
I henhold til den tidligere ansættelsesbevislov var arbejdsgiver forpligtet til at give sine medarbejdere ”oplysninger om alle væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet”. Arbejdsgiver kunne meddele disse oplysninger indtil senest en måned efter medarbejderens start på arbejdspladsen. Arbejdsgivers oplysningspligt er nu dels udvidet med hensyn til, hvilke oplysninger, der skal gives, dels med hensyn til fristen for, hvornår oplysningerne skal være meddelt.
Af den nye lovs § 3, stk. 2 fremgår en liste med minimumsoplysninger, som arbejdsgiver skal oplyse medarbejdere om. Af disse minimumsoplysninger fremgår blandt andet, at der skal gives oplysninger til medarbejdere med et helt eller overvejende uforudsigeligt arbejdsmønster. Oplysningerne skal i disse situationer blandt andet omfatte antal af garanterede arbejdstimer samt den aftalte lønning for timer, der ligger uden for de garanterede timer. Det skal også oplyses, hvilke timer og dage, medarbejderen kan pålægges arbejde. Disse oplysninger skal nu gives til medarbejderen inden for syv kalenderdage efter, at ansættelsesforholdet er påbegyndt. Hermed er der således tale om en væsentlig kortere frist en tidligere.
Arbejdsgiveren pålægges også at give medarbejdere skriftlig besked, hvis der sker en ændring i de aftalte ansættelsesvilkår efter ansættelsens påbegyndelse. Dette skal ske senest den dato, hvor ændringerne træder i kraft. Hvis en arbejdsgiver ikke har levet op til dette og dermed har tilsidesat medarbejderens rettigheder, kan der tilkendes en godtgørelse til medarbejderen. Godtgørelsens størrelse fastsættes ud fra hændelsesforløbet, men kan i særlige tilfælde udgøre op til 20 ugers løn. Med den nye lov introduceres en regel om såkaldt delt bevisbyrde.
Flere medarbejdere omfattes af den nye lov
I henhold til den tidligere ansættelsesbevislov skulle oplysninger om vilkår for ansættelsen fremgå af ansættelsesbeviset, når der var tale om et arbejde, hvor arbejdsperioden var på mere end én måned med en ugentlig arbejdstid på over otte timer i gennemsnit. Den nye lov udvider gruppen af omfattede medarbejdere, da der nu gælder et krav om en arbejdsperiode på minimum fire uger med en ugentlig arbejdstid på over tre timer i gennemsnit.
Vær opmærksom på ansættelsesvilkår
I den nye lov er der nu indsat en række minimumsrettigheder for medarbejdere vedrørende de for ansættelsesforholdet nærmere gældende ansættelsesvilkår.
Ansættelse med en prøveperiode kan ikke ske for længere tid end seks måneder (funktionærer fortsat tre måneder), og i en tidsbegrænset ansættelse må prøvetiden ikke udgøre mere end 25 % af ansættelsesperioden. Endvidere må en arbejdsgiver ikke stå i vejen for, at en medarbejder kan søge bibeskæftigelse, medmindre en sådan vil være uforeneligt med ansættelsesforholdet.
Ovenstående kan være medvirkende til, at arbejdsgivere, der anvender standardkontrakter, skal i gang med en større revidering eller tilpasning.
Betydningen for medarbejdere ansat før den 1. juli 2023
Medarbejdere ansat eller tiltrådt tidligere end den 1. juli 2023 påvirkes ikke af den nye lovs ikrafttræden. Disse medarbejdere har mulighed for at anmode deres arbejdsgiver om skriftligt at udfærdige ansættelseskontrakten, så kontrakten er i overensstemmelse med de nye krav. En anmodning fra en medarbejder skal efterkommes af arbejdsgiveren senest otte uger efter anmodningen.
Hvis du er arbejdsgiver eller lønmodtager og har brug for nærmere rådgivning eller hjælp i forbindelse med den nye lov om ansættelsesbeviser og vilkår, er du velkommen til at kontakte LOU Advokater på info@lou.dk eller på telefon 70 300 500.