Nyt om greenwashing
Danmarks første klimaretssag har fået sin afgørelse!
Vestre Landsret afsagde den 1. marts 2024 en historisk dom i Danmarks første klimaretssag. Afgørelsen er særlig vigtig for fortolkningen af begrebet greenwashing.
Afgørelsen fastslår, at Danish Crowns brug af mærkater med betegnelsen ”Klimakontrolleret gris” på svinekød var en overtrædelse af markedsføringsloven, og udgør dermed et eksempel på greenwashing.
Danish Crown blev dog frifundet for anvendelsen af udsagnet “dansk gris er mere klimavenlig, end du tror”, da landsretten vurderede, at dette ikke var vildledende markedsføring.
Der er imidlertid sat et foreløbigt punktum i sagen, da Danish Crown fortsat kan nå at anke landsrettens afgørelse.
Men hvad er greenwashing egentlig?
Greenwashing opstår, når virksomheder bruger klima- eller miljøudsagn i deres markedsføring, uden at disse kan underbygges. Det betyder, at virksomheder ikke må ”vaske” produkter eller virksomhedens miljøprofil, så den fremstår mere miljøvenligt og bæredygtigt, end den egentligt er. Dette kan omfatte brugen af billeder, symboler og miljøudsagn, der skaber et indtryk af bæredygtighed uden at afspejle virkeligheden.
Ny lovgivning på området
Europa-Parlamentet har vedtaget ny lovgivning den 17. januar 2024, der forbyder vildledende produktinformation i form af greenwashing. Generelle miljøanprisninger som “klimaneutral” eller “CO2-neutral” må kun bruges, hvis de kan dokumenteres gennem bæredygtighedsmærker fra offentlige myndigheder eller officielle certificeringsordninger.
Selvom EU-lovgivningen er ny, er greenwashing allerede reguleret i dansk ret gennem markedsføringsloven og eventuel særlovgivning inden for specifikke brancher.
Brug af klimabudskaber i markedsføringen
Ifølge markedsføringsloven skal miljøudsagn være klare og præcise, og virksomheder skal dokumentere udsagnenes rigtighed. Udsagnene må ikke være egnet til at vildlede virksomhedens kunder.
Der sondres mellem konkrete og generelle miljøudsagn, hvor generelle udsagn som “miljøvenlig” og “bæredygtig” kræver dokumentation i form af en livscyklusanalyse. Dette indebærer en kortlægning og beskrivelse af produktets miljømæssige påvirkning fra ”vugge til grav”, samt udtalelser eller erklæringer fra uafhængige eksperter.
Ved konkrete miljøudsagn er kravene mindre komplekse, men virksomheder skal stadig kunne dokumentere udsagnets rigtighed. Det kan derfor være både nemmere og billigere at benytte konkrete miljøudsagn i markedsføringen.
Det er dog muligt at benytte udsagn som ”mere miljørigtigt” eller ”bedre for miljøet”, uden der udarbejdes en livscyklusanalyse, hvis produktet er mærket med en officiel mærkningsordning, eksempelvis ”Svanemærket”.
Har du brug for hjælp?
Er du i tvivl, om din markedsføring overholder ovenstående krav? Kontakt os for rådgivning og gennemgang af dit markedsføringsmateriale. Vi står klar til at hjælpe dig med at navigere gennem reglerne og sikre, at din virksomhed kommunikerer ærligt og ansvarligt om dens bæredygtighedsindsats.
Advokat John Jeppesen kan kontaktes på je@lou.dk eller 70 300 500 og advokatfuldmægtig Mads Christian Schwabe på masc@lou.dk eller 70 300 500.